پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
به مناسبت ۲۰ فروردین؛ روز ملی فناوری هسته‌ای

ایران قوی با فناوری بومی هسته ای

روز ملی فناوری هسته ای نماد خودباوری، استقلال علمی، تکیه بر توان داخلی، اعتماد به استعداد جوانان دانشمند انقلابی و تداعی کننده عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در مسیر فتح قله و تحقق ایران قوی است.
کد خبر : 16259

تبیین:

در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۸۵ خبر بسیار مهمی در حوزه هسته ای ایران به جهان مخابره شد که تحیر و شگفتی جهانیان و افتخار ایرانیان را به همراه داشت. عنوان خبر، دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای و راه اندازی زنجیره کامل غنی سازی اورانیوم بود که آرزوی دیرینه ایرانی ها در حوزه هسته ای را برآورده ساخت.

این موفقیت شگفت، با تکیه بر توان، استعداد و مجاهدت دانشمندان جوان ایرانی در شرایط تحریم بدست آمد و به الگویی همیشگی برای رشد و پیشرفت همه جانبه کشور بدل گشت.

تولید سوخت هسته ای مورد نیاز رآکتورهای هسته ای، رویایی بود که دانشمندان جوان کشور با توکل بر ذات خداوند متعال و مجاهدت های علمی شبانه روزی به واقعیت مبدل ساخته بودند. به پاس این مجاهدت ها و موفقیت بدست آمده، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ۲۰ فروردین با عنوان «روز ملی فناوری هسته ای» در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شد.

  • بدعهدی و دشمنی دول غربی

همگان به یاد دارند که پیش از انقلاب، دول غربی چون آلمان، فرانسه و آمریکا تعهدات و پیمان هایی برای ساخت رآکتورهای هسته ای با ایران داشتند که با پیروزی انقلاب اسلامی نیمه کاره رها کرده و تصور نداشتند روزی جوانان غیور ایرانی بتوانند در شرایط تحریم جهانی به این موفقیت بزرگ دست یابند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان کینه توز تلاش همه جانبه ای برای براندازی نظام نوپای اسلامی به کار بستند که جنگ تحمیلی یکی از مهمترین تلاش ها بوده و هزینه های بسیاری را بر ایران و نظام تحمیل ساخت. یکی از هزینه های بزرگ، ضربه به فعالیت های هسته ای ایران بود.

  • فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران

 از سال ۱۳۶۸ گام های جدی ابتدایی در حوزه فناوری هسته ای برداشته و فعالیت های علمی بومی در صنعت هسته ای صلح آمیز آغاز شد.

در سال ۱۳۸۲ گروه های ضد انقلاب در رسانه های غربی با عملیات روانی گسترده ای ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای نمودند و دول غربی نظیر آمریکا و اتحادیه اروپا که منتظر بهانه ای برای افزایش فشار بر ایران اسلامی بودند،تلاش کردند با اتهام ساخت سلاح هسته ای و مانور تبلیغاتی گسترده روی آن، فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را متوقف سازند.

اما جمهوری اسلامی با همت جوانان دانشمند انقلابی توانست در بیستم فروردین ۱۳۸۵ با وجود تحریم های همه جانبه، به چرخه ی کامل تولید سوخت هسته ای دست یابد. اینگونه ایران در زمره ی کشورهای صاحب فناوری غنی سازی اورانیوم قرار گرفت و به عنوان عضو باشگاه اتمی جهان به افکار عمومی جهان معرفی شد.

البته از یاد نبریم که این موفقیت مدیون تلاش دانشمندان شهیدی چون محسن فخری زاده، مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، داریوش رضایی نژاد و رضا قشقایی  بوده است که باید برای همیشه نام و یاد آنان را پاس بداریم و راه پر برکتشان را با تمام توان ادامه بدهیم.

  • فناوری هسته ای و کاربردهای آن

فناوری هسته ای عبارت است از توانایی تبدیل اورانیوم طبیعی  به اورانیوم غنی شده از طریق شکافت اتم ها. این فناوری دارای کاربردهای علمی و صنعتی بسیاری در جوامع است که مهمترین موارد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای عبارتند از: تولید برق از طریق نیروگاه‌های اتمی، استفاده گسترده در پزشکی به ویژه درمان بیماری ها نظیر انواع سرطان ها و ساخت انواع تجهیزات پزشکی، استفاده از تکنیک های هسته ای برای شناسایی حوزه های آب زیرزمینی و هدایت آنها به سطحی و زیرزمینی، استفاده در سدها، شیرین سازی آب شور دریاها، استفاده در بخش صنایع غذایی،کشاورزی و دامپزشکی. تا جایی که ایران برنامه دارد تا سال ۲۰۴۱ به ظرفیت تولید ۲۰۰۰۰ مگاوات برق از انرژی هسته ای در کشور برسد. تنها پنج کشور - ایالات متحده، فرانسه، چین، روسیه و کره جنوبی - در حال حاضر ظرفیت هسته ای نصب شده برای تولید بیش از ۲۰۰۰۰ مگاوات برق را دارا هستند. البته به نظر می‌رسد زیرساخت‌های تهران برای دسترسی به هدف تولید ۲۰۰۰۰ مگاوات در جای خود و در وضعیت عملکردی خوبی است. این موضوع باعث حیرت و نگرانی آمریکا، رژیم صهیونیستی و قدرت های منطقه ای و جهانی شده است.

از این رو با روشن شدن فواید انرژی هسته‌ای برای جامعه و اقشار مختلف مردم، دشمن نیز آشکارتر در مسیر پیشرفت ایران سنگ‌اندازی کرد. جنگ روانی و انکار فواید، القای هزینه‌زا بودن، بیان ادعای دروغین صلح آمیز نبودن برنامه هسته‌ای ایران و تلاش برای ایجاد اجماع جهانی علیه کشور، اعمال تحریم و فشار اقتصادی بر ملت ایران به بهانه هسته‌ای، تحریم علمی و ترور دانشمندان هسته‌ای برای توقف حرکت در این مسیر و زیاده‌خواهی غیرمنطقی پای میز مذاکره با سیاست چماق و هویج، تنها فهرستی کوتاه از اقدامات غرب برای توقف و از بین بردن صنعت هسته‌ای ایران در دو دهه اخیر است.

  • نتیجه گیری

روز ملی فناوری هسته ای نماد خودباوری، استقلال علمی، تکیه بر توان داخلی، اعتماد به استعداد جوانان دانشمند انقلابی و تداعی کننده عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در مسیر فتح قله و تحقق ایران قوی است. این دستاورد بزرگ و روز تاریخی می تواند به مثابه الگویی مهم فراروی همه بخش های جامعه بویژه اقتصاد و تولید قرار گرفته و منشا برکات بسیاری در کشور باشد. علی خسروشیری

 

ارسال نظرات